Bu sayfaya nasıl girdiğinizi tahmin edeyim: Etrafınızdaki kişilerin Google Etiket Yöneticisi (GTM) adlı bu araç hakkında konuştuğunu duydunuz. Aslında, bu ismi forumlarda, çeşitli etkinliklerde, vb. Daha sık farketmeye devam ediyorsunuz. Bazıları, ziyaretçileri daha kolay izlemenize yardımcı olacağını söylerken, diğerleri artık geliştiricilere ihtiyaç duymadan sitenize kodları kendiniz ekleyebileceğinizden söz ediyor.

Bu makalede, Google Etiket Yöneticisi’ni neden kullanmanız gerektiğini ve bunun neden önemli olduğunu açıklayacağım.

Google Tag Manager Nedir?

Neden Google Etiket Yöneticisi’ni kullanmanız gerektiğini irdelemeden önce, Google Tag Manager’ı tanıyalım.

Google Etiket Yöneticisi, Google’ın geliştirdiği ve herhangi bir kod görünümüne girmeden sade bir panel üzerinden web sitenize çeşitli kod türleri (etiketler) yüklemenizi sağlayan ücretsiz bir yazılımdır. Özel kodlar da dahil olmak üzere, GTM kullanılarak web sitenize eklenebilecek daha birçok kod türü vardır. Google Analytics izleme kodu, Google Analytics etkinlik kodları, AdWords dönüşüm komut dosyası ve yeniden pazarlama etiketleri en çok kullanılan etiketlerdir.

Bazı kişilerin kafaları Google Etiket yöneticisini mi yoksa Google Analytics’i mi kullanmaları gerektiği konusunda karışabiliyor. Cevabı ise basit, her ikisini de kullanmak gerekiyor.

GTM’den önce sitelere GA izleme kodlarının ve diğer kodların eklenmesi için genellikle bir web geliştiricisi tarafından kodlanması gerekiyordu. Onları yayına almak / güncellemek söz konusu olduğunda bu süreç geliştirici tarafına gittiği için çok uzun sürüyordu. Ancak Google Etiket Yöneticisi bu sorunu çözer çünkü tüm etiketleriniz GTM hesabınız üzerinden 5 dakika içerisinde yayına alabilirsiniz.

Google Etiket Yöneticisi’ni tüm araçlarınızı tuttuğunuz bir alet kutusu gibi hayal edin: bir cetvel (Google Analytics), çekiç (Google Adwords), vb, hepsi aynı çantanın içinde.

Google Etiket Yöneticisi ayrıca, eklenen kodun doğru sayfayı yüklediğinizde veya belirli bir düğmeyi tıkladığınızda tetiklendiklerinden emin olmak için etiketlerinizi yayına almadan önce test etmenizi sağlar. Bir başka büyük avantajı ise etiketlerinizi ve web sitenizin kaynak kodunu değiştirmeden çalışma yöntemlerini değiştirebilirsiniz (ki bunu normal düzenlemelerde geliştiricilerin yoğun programlarından dolayı yapamayabilirsiniz) – yalnızca etiketleri düzenleyin. GTM kullanıcı ara yüzüne girin ve bir düğmeye tıklayarak değişiklikleri yayınlayın.

Google Tag Manager ile ilgli bu bilgileri verdikten sonra 11 Neden’e geçebiliriz.

#1 Takip Kodlarının hızlı ve kolay eklenebilmesi

Bir adım geriye gidelim ve izleme kodlarının yönetilmesinde kullanılan klasik yöntemi hatırlayalım:

  1. Bir pazarlamacı (analist veya başka biri), kullanıcı davranışını izlemek için yeni pazarlama platformunu kullanmaya karar verir.
  2. Bir izleme kodu alır ve bunu bir geliştiriciye gönderir.
  3. Geliştirici meşgul olduğunu ve bunu gelecek hafta yapacağını söylüyor.
  4. Ya ek etkinlikleri izlemeniz gerekirse? Bu durumda, kodları kurmak için ayrıntılı bir görev yazmanız, geliştiriciyle e-postalarınızı göndermeniz gerekir. Bu birkaç haftadan daha uzun sürebilir.

Geliştiriciden (çoğu durumda) kaçabileceğinizi ve bu izleme kodlarını kendiniz uygulayabileceğimi söylersem ne olur? Google Etiket Yöneticisi ile bu rüya gerçek oluyor.

Her izleme koduna etiket adı verilir ve bunları GTM arayüzü üzerinden yönetebilirsiniz.

Google Etiket Yöneticisi, birçok işlemi hızlandırır. Yeni etiketler hızla eklenebilir ve çoğu web sitesinde kod değişikliği gerektirmez. Bu, pazarlamacılar için harika bir araçtır, çünkü her değişikliği kendileri test ederek ve hazır olduklarında dağıtarak başlatma süresini gerçekten hızlandırabilir.

Aslında Lunametrics, müşterilerinin kod ekleme süresinde % 600 iyileşme yaşadığı kısa bir vaka çalışması yayınladı.

İşte bu yüzden bu nedeni 1. Sıraya koydum.

#2 Tüm Kodlar tek bir platform üzerinde

Eskiden, etiket yönetimi bilinmeyen bir terim olduğunda, tüm izleme kodları doğrudan web sitesinin / uygulamasının kaynak kodunda eklenirdi. En kötüsü, bu küçük JavaScript kod parçacıklarının küçük parçaları farklı dosyalara dağılmış. Eğer küçük bir değişiklik yapmanız gerekiyorsa, geliştirici şunları yapmak zorundaydı: (1) tüm bu kodları bulmak, (2) güncellemek.

GTM sayesinde bu işlem daha kolay yapılır: tüm etiketler tek bir yerde kontrol edilir.

#3 Test araçları

Etiket hatalarının giderilmesi ve düzeltilmesi, bir sayfaya hangi etiketlerin gönderildiğini ve hangilerinin yüklenmediğini gösteren Google Etiket Yöneticisi Önizleme ve Hata Ayıklama modu ile kolaylaştırılır. Ayrıca, etiketleri tetikleyen tetikleyiciler ve izleme etiketlerinde yer alan veriler hakkında bilgiler içerir.

Bu neden önemlidi? GTM hata ayıklama çözümleriyle, etiketlerinizi canlı siteye yayınlamadan önce çalıştığınızdan emin olursunuz. Ayrıca, Tag Assistant gibi diğer faydalı tarayıcı uzantılarını da unutmayalım.

#5 Yeniden kullanılabilir konteyner şablonları (tarifler)

Google Etiket Yöneticisi’ni kullanmanızın bir başka harika nedeni de tüm etiketleri, tetikleyicileri ve değişkenleri tek bir dosyaya (sonradan alınabilir) dışa aktarma olasılığıdır. Bunun anlamı ne? Sık kullanılan izleme kodları / ayarları ile kendi şablonlarınızı oluşturabilirsiniz.

Bu, özellikle standart Google Analytics etkinliklerini tekrar tekrar uygulamak zorunda kalan kuruluşlar için kullanışlıdır, ör. sayfa görünümü izleme, giden bağlantı tıklamaları vb.

#5 Ücretsiz olması

Aslında buraya ekleyecek çok şey yok. Tıpkı Google Analytics’te olduğu gibi Google Etiket Yöneticisi de ücretsizdir. Google Analytics 360 Suite’te birinci sınıf bir sürüm olsa da, ücretsiz sürüm birçok işletme (küçük ve orta ölçekli) için fazlasıyla yeterli.

#6 Kolay Etkinlik takibi

Daha önce de belirttiğim gibi, etkinlik izleme, tıklama, form gönderme, gibi olayları izlemek için bir web sitesine eklemeniz gereken özel JavaScript kodları vardır. Google Etiket Yöneticisi, İşleri kolaylaştırmak için otomatik etkinlik izleme adı verilen bir özelliğe sahiptir.

Google Etiket Yöneticisi’nde belirli bir tetikleyiciyi etkinleştirdiğinizde, bir web sayfasındaki belirli etkileşimleri otomatik olarak dinlemeye başlar. Yine gerekli bazı kurulumlar vardır fakat bunun yapılması çok kolaydır. Bu etkileşimleri kodları tetiklemek için kullanabilirsiniz. Örnek olarak Google Analytics Event etiketi gibi.

GTM’de izleyebileceğiniz temel Etkinikler (Varsayılan)

Tıklama

Bağlantı Tıklamaları

Form Gönderimi

Bir Sayfada harcanan Zaman

Fakat bekleyin, dahası var! Büyüyen GTM kullanıcıları ve meraklıları topluluğu sayesinde, otomatik olay izleme işlevlerinin sayısı sürekli olarak artmaktadır. Kaydırma derinliği, Facebook Beğenileri, sayfa çıkma eğilimleri, yeni yorumlar ve daha pek çok şeyi kaydeden özel özellikler de ekleyebilirsiniz.

Bu neden önemli? Peki, kullanıcıların web sitenizde hangi işlemlerin gerçekleştirildiğiyle ilgili bilgi edinmenizi sağlar. İçeriğe mi bakıyorlar? Formlarınızı dolduruyorlar mı? Daha sonra bu etkinlikleri Google Analytics’teki işletme gereksinimlerinize özgü hedefler oluşturmak için kullanabilirsiniz.

#7 Etiket Şablonları.

GTM, klasik ve Universal Analytics, AdWords dönüşümleri, yeniden pazarlama ve daha fazlası için bir dizi önemli dahili etiketle birlikte gelir. Bu, kodlama bilgisi çok az olan veya hiç olmayan bir pazarlamacının, karmaşık bir kod uygulamadan veya geliştiricinin yardımını istemeden etiketleri özelleştirmesine olanak tanır.

Şu anda, halihazırda 80’den fazla şablon var ve sayının gelecekte artması bekleniyor.

#8 Sürümler, Çalışma Alanları ve Ortamlar

Bir konteynerde (izleme kodlarınızın saklandığı) bir değişiklik yayınladığınızda, GTM yeni bir sürüm oluşturur. Herhangi bir zamanda önceki (veya başka bir mevcut) sürüme geri yüklemeniz gerekirse, gerçekten kolayca yapabilirsiniz.

Yanlışlıkla bazı etiketler hala eksik olmasına rağmen canlı bir sitede değişiklikler mi yayınladınız? Problem değil. Sadece Versions sayfasına gidin ve önceki bir sürümü yayınlayın. Bu, tüm Eyvah anlarını çözmenin kolay bir yoludur.

Diğer iki özelliğe (çalışma alanları ve ortamlar) gelince, web sitesinde değişiklik yapabilen birden fazla ekibin bulunduğu, dışarıdaki satıcılarla çalışan şirketler veya haftalar veya aylar sürebilen projeler için çok uygundur.

Ortamlar, etiket yöneticisi kurulumunuzu canlı / prodüksiyon web siteleri veya uygulamalarında ve bunların geliştirme / aşamalandırma meslektaşları arasında kontrol etmenizi sağlar. Bu etiket yöneticisi özelliği, etiketlerinizi farklı ortamlarda (örneğin bir test sunucusu) yayınlamanıza izin verir; böylece yayın yaparken canlı sürümünüzü etkilemez veya değiştirmezsiniz.

Çalışma Alanları, birkaç ekip üyesinin aynı Google Etiket Yöneticisi kapsayıcısında, birbirlerinin değişikliklerinin üzerine yazmadan çalışmasını sağlar. İşleri bittikten sonra, her iki çalışma alanında da değişiklikler tek bir özde birleştirilir.

#9 Güvenlik

Google, GTM hesaplarına Özel HTML etiketleriyle eklenen tüm izleme komut dosyalarını otomatik olarak tarar ve bilinen bir kötü amaçlı yazılım etki alanı, IP adresi veya URL ile eşleşirse duraklar. Ek olarak, GTM hesaplarınıza kimlerin erişebileceğini kontrol edebilir ve erişimi istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.

Web sitenizdeki veri katmanınıza bazı komutlar ekleyerek White list veya Black Listleri de ayarlayabilirsiniz. Bu, web sitesi sunucusu tarafından kontrol edilir, bu nedenle GTM tehlikeye girse bile, Özel İzleme Komut Dosyalarının sitenizde çalışmasına izin verilip verilmeyeceği konusunda son bir söz sahibi olacaksınız.

#10 Kullanıcı İzinleri

Google Etiket Yöneticisi, farklı düzeylerde görüntüleme, düzenleme ve yayınlama ayrıcalıklarına sahip olan birden fazla kişiye hesap erişimi vermenizi sağlar. Bu özellik, birden fazla çalışana erişim vermek isteyen veya yalnızca belirli kişilerin ana denetime sahip olmasını sağlarken müşterileriyle erişimi paylaşmak isteyen kuruluşlar için kolaylık sağlar.

Aşağıdaki izin seviyelerinden birini seçebilirsiniz.

Erişim yok

Sadece okuma

Düzenleme

onaylama

Yayınlama

#11 Giderek Artan Popülaritesi

Google yakın zamanda bir çok ürünü batırmıştır. Bunlara örnek olarak Google Glass ve Google url shortner’ı sayabiliriz. Ancak, Google Etiket Yöneticisi yakında herhangi bir zamanda kaybolmayacak gibi görünüyor: popülerliği her geçen gün artıyor, gittikçe daha fazla insan iş aracı olarak kullanıyor, ücretsiz ve ücretli GTM kaynaklarının sayısı da artıyor.

sözüme güvenmiyorsanız İşte veriler ne diyor (kaynak: Google Trends). Büyüme yavaşlamış olsa da, bunun bizi gelecekte nereye götürdüğünü görelim.

Google Etiket Yöneticisi’ni neden kullanmanız gerektiğine dair son düşünceler

Umarım GTM’yi kullanmaya başlamanıza veya başkasını kullanmaya ikna etmeye karar vermenize yardımcı olmuştur. Bence, Google Etiket Yöneticisi’ni kullanmaya başlamamak zaman kaybınıza neden olacaktır. İzleme kodlarını tek bir yerde kontrol etmek adına nispeten kolay kullanımlı bir çözümdür.

Açıkçası, daha karmaşık şeyleri izlemek istiyorsanız, öğrenmek için kesinlikle biraz zaman harcamanız gerekecektir (ücretsiz ve ücretli seçenekler vardır). Ancak deneyimlerime göre öğrenme süreci gerçekten eğlenceli, ilginç ve ilgi çekici oldu.

Son olarak Neden GTM kullanmanız gerektiği hakkında tüm nedenleri listelediğimi sanmıyorum. Hala unuttuğum ya da henüz keşfetmediğim birileri olduğundan eminim. Bir şey mi kaçırdım? Yorumlarda bana bildirin.

Show Full Content
Previous 10 Yılda Sosyal Medya
Next 2019’da Öne Çıkacak 7 Dijital Pazarlama Trendi

Comments

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Close

NEXT STORY

Close

Dijital Dönüşüm

Ağustos 12, 2018
Close