Bu “how to” makalesi, tasarım zorluklarını ve projeleri oluşturmak, çerçevelendirmek, organize etmek, yapılandırmak, yönetmek veya tasarımcılar, yaratıcı ekip veya proje yöneticilerine bir araç sağlamayı amaçlamaktadır: “Double Diamond” yenilendi.

Yenilenen Double Diamond

Bu şekilde ilerleyebilmek için, Double Diamond sürecinin yenilenen bir versiyonu üzerinden ilerlemeliyiz. Bu makaledeki süreçlerin çoğuna aşina olmak için İngiliz Tasarım Konseyi’nin Double Diamond’ına, IDEO’nun insan merkezli tasarım ideolojisine ve d.school’ın Design Thinking.process yaklaşımlarını biliyor olmanız gerekmektedir.

İnsanları anlamak

Don Norman’a göre, insan merkezli tasarım süreci, insanların iyi bir şekilde anlaşılması ve tasarımın karşılaması gereken ihtiyaçlar ile başlar. Çeşitli şirketler, kuruluşlar ve eğitim kurumları bu zorluğu üstlenmiş ve bu nedenle insan merkezli tasarım sürecine veya tasarım düşüncesine bir yapı sağlamak için modellerle ortaya çıkmıştır.

Chilli Con Carne ve Double Diamond

İlk kez bir chilli con carne pişirdiğinizde, size hitap eden bir tarif ile başlayabilirsiniz. Bu tarif dilinizi birkaç kez yaktıktan sonra, kendi damak tadınıza uyacak şekilde baharatları ve acıyı azaltma yoluna gidebilirsiniz. Eğer siz yeterince acı gelmediyse de baharatları ve acıyı artırabilirsiniz. Genel olarak, orijinal tarifi kendi ihtiyaç ve zevkinize göre ayarlıyorsunuz.

Bu sebeple kendi “yemek tariflerinizi” gerçekleştirirken aslında British Design Council tarafından yayımlanan Double Diamond şemasını kullanabilirsiniz. Yapısı, açıklığı ve dinamiği için bu çerçeve ideal bir yol.

Çıkış Noktası ve Temelleri

Hemen hemen her yaratıcı ya da tasarım projesindeki temel soru, A – “Bilmiyorum” ya da “Olabilir” B – “Bil” ya da “Olmalı” konularını noktasından nasıl ele alacağınızdır. Bu süreç ilk bakışta sonlu ve basit görünebilir. Gerçekteyse, hiç bitmeyen bir süreçtir, çünkü yaratıcılık, hayatımıza pozitif bir fark yaratmak için sürekli olarak yeni şeyler üretme alışkanlığıdır.

Double Diamond, aşağıda da görülebileceği gibi dört aşamalı zorlukların üstesinden gelmek için yapılandırılmış bir tasarım yaklaşımıdır:

Keşfet / Araştırma – problemi anlamak (farklılaşmak)

Tanımla / Sentezle – odaklanacak alan (yakınsama)

Gelişim / Düşünce – potansiyel çözümler (uzaklaşma)

Teslim / Uygulama – işe yarayan çözümler (yakınsama)

Bu sürecin aşamaları ya birbirinden uzaklaşır ya da yakınsar. Farklı bir aşamada, kendinizi sınırlamadan mümkün olduğu kadar alan açmaya çalışın, oysa ki bir yakınsama fazı, bulgularınızı veya fikirlerinizi yoğunlaştırmaya ve daraltmaya odaklanır.

Double Diamond’ın dört aşaması basitleştirilebilir ve sürecin iki ana aşamasına birleştirilebilir.

Aşama 1 – Doğru şeyi yapmak (Diamond 1 – Keşfet ve Tanımla)

Ne yaparsanız yapın, çözmek için doğru soruyu veya sormaya başlamadan önce doğru soruyu sormalısınız. Hepsi senin ilerlediğin yolla ilgili.

Aşama 2 – Doğru şeyler yapmak (Diamond 2 – Geliştir ve Sun)

Cevaplamak için doğru soruyu ya da çözülmesi gereken doğru sorunu bulduktan sonra, bunu doğru şekilde yaptığınızdan emin olmak istersiniz. Bu her şeyi nasıl yaptığınla ilgili.

Aşağıdaki bölümler, her bir faz için adım adım bir yaklaşım sunar.

AŞAMA 1 – DOĞRU ŞEYİ YAPMAK (DİAMOND 1 – KEŞFET VE TANIMLA)

Keşfet / Araştır

  1. Brifingi kısaltın (meydan okumanızın doğal başlangıç noktası burası) – Her bir parçasına meydan okuyarak ve ilgi alanlarını değerlendirerek brifingi veya ilk sorunuzu sorgulamaya çalışın. Mümkün olduğu kadar çok unsuru listeleyebilir, özellikleri bulabilir, ilgi alanları ve aşırı yerleri tanımlayabilirsiniz, liste yerleri, insanlar (personalar), ilgili ve keşfedilen deneyimler.
  • Araştırmanıza dalmadan önce, bir genel bakış elde etmek için bulgularınızı konulara ayırın ve araştırmak istediğiniz kapsam açısından kendinizi sınırlayın.

Bu işlemler sonucunda, büyük bir yapılandırılmamış araştırma bulgusuna sahip olacaksınız.

Tanımla / Sentezle

Bulgularınızı anlamlandırmak için, aşağıdaki adımları uygulayarak araştırmanızı sentezleyebilirsiniz:

  1. Tüm araştırmalarınızı indirin, ham bulgularınızı özetleyin ve bunları ekibinizle paylaşın.
  2. Kümeleşen öğrenmeler ve benzerlikleri.
  3. Analizler bulun. İçgörüler, tüketicinin belirli bir konuyla ilgili motivasyonları, istekleri veya hayal kırıklıkları hakkında durgun gerçeklerdir.
  4. “Nasıl yapabiliriz” soruları oluşturun. “Nasıl yapabiliriz?” diye adlandırılan bir soru, eylem alanında ne yapılması gerektiğine dair somut bir yol sunar.

Bu işlemlerin sonucunda brifing’de yer alan uzun ifadeleri bir adet “Nasıl yapabiliriz?” sorusuna çevirebilmelisiniz.

AŞAMA 2 – DOĞRU ŞEYLER YAPMAK (DİAMOND 2 – GELİŞTİR VE SUN)

Gelişim / Fikir

Çözmek ya da meydan okumak için asıl sorudan çıktığınız gibi, bu kez fikir geliştirmeye başlıyorsunuz.

Fikir

Bu eğlenceli bölüm ve ayrışma evresinin bir parçası. Bu bölüme kendinizi sınırlamaktan kaçınarak açık bir zihin ile yaklaşmalısınız. “Düşünce” aşamasındayken kendinizi kesinlikle yargılamayın. “Hayır…” veya “evet, ama…” zihniyetinden ziyade “evet ve…” uygulayın. Bu noktada en önemli gelişme de herkesin bir diğerinin fikrine katkıda bulunmasıdır.

Değerlendirme

Bir fikir aşamasının sonuna doğru, fikirlerinizi değerlendirin ve favori olanları bir kenara ayırın. Her takımın bir diğerinin fikrini oylaması olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Sonuç olarak, ilk sorunuza veya sorununuza en iyi cevabı veya çözümü bulmak için bir adet fikre ulaşmanız gerek.

Teslim / Uygulama

Potansiyel çözümler (bir grup fikir) oluştuktan sonra, son olanı ve uygulanması ya da uygulanması gereken yolu değerlendirmek istersiniz. Bunun için aşağıdaki 3 adımlı yaklaşım üzerine ilerleyebilirsiniz:

İnşa / Prototip

Testi / Analiz

Uygulayın / Tekrar

İlk sorunun ya da problemin çözülüp çözülemediğini anlamak adına birer gerçek yaklaşımlara ve protiplere ihtiyacınız var.

Sonuç olarak tüm bu işlemlerin sonucunda gerçek bir çıktıya ulaşmanız gerekir.

Tüm bu işlemleri dilerseniz tekrar tekrar gerçekleştirebilirsiniz. Çünkü her seferinde çok daha iyi bir sonuca ulaşacaksınız.

Show Full Content
Previous 2018’in 12 Mobil UX Tasarım trendleri
Next Black Friday 2018 Verileri ve Genel Özet
Close

NEXT STORY

Close

Oyunlarda Reklam Kullanımı

Nisan 8, 2019
Close