Coronavirus Zamanlarında Pazarlama Stratejileri Nasıl Olmalı?

COVID-19’un dünyadaki tüm insanları etkilediği bugünlerde, hem beşeri hem de iş nosyonları açısından paradigma değişikliği yaşadığımız bir dönemdeyiz. Görünür kesinleşmiş bir tedavi olmadan, virüsün yayılmasını sınırlamanın tek yolunun sosyal mesafe olduğunu dünya toplumları olarak kabul ederek ilerliyoruz yaşantımıza.

Bununla birlikte insanların evde kaldıkları ve uzaktan çalıştıkları bu zamanlarda satın alma alışkanlıkları da büyük ölçüde değişti. Bu belirsiz zamanlarda gelecek pazarlama stratejilerimizin değişmesi gerektiği de aşikar.

Coronavirus, bu kuşağın karşılaştığı en büyük zorluklardan biri olarak karşımıza çıkıyor ve etkileri önümüzdeki yıllarda da sürecek gibi. Aday aşılar için klinik araştırmalar başlamasına rağmen şimdilik, sosyal uzaklaşma ve uzaktan çalışma, insanların güvende kalmasına yardımcı olabilecek tek çözüm gibi duruyor.

Bu durumla birlikte paradigma değişikliğinin tüketici davranışı tarafındaki en temel değişimlerinden bazıları şöyledir:

  • Panik nedenli perakende stoklama (stok akümülasyonu)
  • Tek yaşayanlar için eve servis veren gıda sektöründe popülasyon
  • Seyahat turizmini ve konaklamayı etkileyen seyahat kısıtlamaları
  • Para piyasalarındaki belirsizlik sonrası kişisel finansmanı korumak için lüks alışverişten kaçınma
  • Online kanallar ve mobil ağlar üzerinden alışveriş

Dahası, her kriz müşteriler üzerinde uzun vadeli psikolojik etki bırakır. Bazıları uzun süre tüketim alışkanlıkları istikrarını sürdürürken, bazıları eskisinden daha fazla seçici ve tasarruf odaklı olmayı tercih edecektir.

Tüketici davranışlarının pandemi ile birlikte belli reaksiyonlarını yeni baştan oluşturacağını görmek zor değil, biz de pazarlamacılar olarak işe buradan başlamalıyız. COVID-19’dan önceki hayat işe gitmek, markete gitmek, alışveriş merkezleri, spor salonları, restoranlar, filmler ve diğer dış mekanlar etrafında dönüyordu. COVID-19 sırasında evde çalışmaya, alışverişe, egzersize, eğlenceye ve öğrenme sürecindeki kanal farklılıklarına uyum sağlamaya çalışıyoruz.

Tüm dünya olarak ilk defa dijital deneyimlerin yüz yüze deneyimlerin yerini aldığını görüyoruz, kriz geçtikten sonra bile yeni alışkanlıklardan bazıları “yeni normal” haline gelecektir. Pandemi sonrası iyileşme döneminde, her sektörün büyük oyuncuları yenilenme dönemine başladığında tüketicilerin (konum fark etmeksizin) ihtiyaçlarını nasıl karşılayacaklarına hazırlanacak ve müşteri deneyimi çalışmalarını da bu faktörü yadsımadan geliştirmek zorunda kalacaktır.

Pazarlama Stratejileri Sosyal Uzaklaşma ve Yeni Normal Olan Uzaktan Çalışma Konusunda Nasıl Pozisyon Almalıdır?

Olumsuz toplum sağlığı (nevroz) ve beklenti tarafındaki negatif iklimden dolayı oluşan ekonomik yavaşlamadan kurtulmak için: esneklik, yenilik, çeviklik ve empati, biz pazarlamacıların soyut araçları olmalıdır. Tüketicilerin yaşam tarzının evde kalmaya adapte olduğu bugünlerde, şirket ve pazarlama departmanları ancak proaktif koşullarla riski bertaraf edebilirler.

Pazarlama stratejinizin yelkenlerini şu şekilde açmakta fayda olabilir:

  • Tüketici Davranışlarını Öngörebilmek

Sosyal mesafe, stres, can sıkıntısı, kaygı ve yalnızlık hissine yol açabilir. Bu durum, bireysel tüketici ihtiyaçlarının tanımlanması ve sorun alanı haline gelmeden önce bu duyguları ele almayı çok önemli kılar.

Okullar ve ofisler kapalıyken, ebeveynlerin evden çalışması ve çocuklarıyla meşgul olmasının zorlaştığı bir döneme girdik. Bu yüzden, Amazon’un sesli kitap servisi olan Audible, okullar kapalı kalırken çocukları eğlendirmek, öğretmek ve onlarla etkileşime geçmek için ücretsiz hikaye akışları sunmaya başladı.

Bu eşi benzeri görülmemiş zaman boyunca, tüketicilerin satın alma davranışları ve medya tüketimi değiştikçe, pazarlamacılar için ortaya çıkan yeni kalıpları anlaşılması ve tüketici ihtiyaçlarını öngörebilmek çok önemlidir. Pazarlamacıların ve markaların tüketicilerle anlamlı ve destekleyici bir ilişki kurmaları için tüketici çıkarlarını ve ihtiyaçlarını öngören gerçek zamanlı bilgiler ve teknolojiler geliştirmeye ihtiyaç duyduğu şüphesiz ki bir gerçek. Markaların gerçek zamanlı güvence, bağlantı hissi sunma fırsatı var ve bunun maliyeti göreli olarak iddialı bir kampanyaya göre daha minimal düzeylerdedir.

  • Adaptasyon Kaldıracı

Kısıtlamaların hakim olduğu bugünlerde müşteri ihtiyaçlarını karşılamak, sosyal mesafe ve sınırlı kaynakların oluştuğu bu dönemde aniden zorlaşıverdi. Bu dönemlerde müşterilere en iyi şekilde nasıl hizmet verileceğini düşünmelisiniz. Organizasyonlar, özellikle e-ticaret devleri, artan çevrimiçi siparişlerle stok kaybı yaşıyor ve temel ihtiyaçlara öncelik vermeye çalışırken, hizmet aşamasında çalışanların ve müşterilerin sağlığını güvence altına almayı amaçlıyorlar.

Amazon markası bu dönemde müşterileri, çalışanları ve toplulukları desteklemek için çok sayıda önlem aldı. Müşteri memnuniyetini optimum düzeyde tutmak için ev teslimat işlemlerinde adil fiyat politikası uygulama, üst düzey müşteriler için alışveriş saatlerini ayarlama ve teslimatı (acele olmayan nakliye seçeneği) optimize etme yoluna girdi.

E-ticaret oyuncuları müşterilerinin teslimat acenteleriyle temastan kaçınması için ‘Katılımsız Teslimat’ seçeneklerini de seçebilir. Amazon ayrıca Seattle’ın karantina hastalarına 250.000 temel eşya bağışlama sözü verdi. Bunun dışında, Amazon Care, CNBC tarafından bildirildiği üzere Seattle bölgesindeki COVID-19 testlerinin lojistiğini üstlenecek.

  • Dijital Dünyayı Domine Edin

İnsanların evlerinden çıkmadığı bu günlerde, mobil cihazlarda ve çevrimiçi platformlarda harcanan zaman makro ölçekte değişim gösterdi. İnsanlar eğlence için online yayın platformlarına, dış dünyayla bağlantı kurmak için sosyal medyaya, alışveriş için e-ticaret portallarına ve daha fazlasına daha fazla zaman harcıyorlar. COVID-19, pazarlama ve reklamcılık süreçlerini aksatmasına rağmen, pazarlamacıların planlarını akıcı tutmasını ve reklamcılık çalışmalarını durdurmaması için hayati bir rol oynuyor.

McDonald’s, TheStar.com’da açıklanan McDelivery ve Drive-Through hizmetleriyle, hizmetlerini durdurmadan daha steril ve temiz şartlarda daha hızlı şekillerde gerçekleştirebildiğini anlatan hikayesiyle ön plana çıktı. Şirket, tüketiciler daha fazla dijital medya çıktısı tükettikçe ve sosyal mesafe uyguladıkça, dijital pazarlama bütçelerini de doğrusal bir şekilde artırıyor. McDonald’s ayrıca kalite, güvenlik, temizlik üzerinde durmakla birlikte tüketici güvenliğine odaklanmak için alternatif dijital kanallarda da McDelivery ve Drive-Through hizmetlerini parlatmayı sürdürüyor.

  • Müşteri Deneyimine Her Zamankinden Daha Fazla Odaklanın

Bu gibi endişe verici zamanlarda markalar, krizle başa çıkma, doğru bilgileri sağlama ve müşterilerine yardımcı olmak için alışılmışın ötesine geçen fikirler yaratmalı ve güven aşılamaya odaklanmalıdır. Sempatik olmak ve müşteri deneyimine öncelik vermek, markanızın öne çıkmasına ve sadık bir müşteri kitlesi oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

Teknoloji devleri olan Facebook, Google, Microsoft, Twitter, LinkedIn, Reddit ve YouTube, hükümetlere, yeni koronavirüsü dizginleyebilmek için teknolojik ve finansal güçleriyle yardımlar yapmaktadır. Şirketler, hükümet yetkilileri ile birlikte çalışmak, araştırma yapan bilim insanlarına tedavi metodu geliştirmelerinde yardımcı olmak için ciddi kaynaklar ayırmaktadır. Ayrıca kriz döneminde sahtekarlık ve yanlış bilgilendirme ile mücadeleye yardımcı olmak için ortak bir bildiri yayınlamaktadırlar.

Ünlü Müşteri Hizmetleri ve Deneyim Tasarımı Gurusu Shep Hyken, LinkedIn yayınında şunlardan söz etti: “Bu nedenle birçok işletme maddi olarak zarar görecek. Müşterilerinizin önünde buharlaşmak yerine, güçlü ve kalıcı bir şekilde onlar için yanlarında olduğunuzu gösterin. Müşterilerinizin finansal nedenlerden dolayı sizden uzaklaşmış olması bu durumu etkilememeli. Bu kişilerin ilerleyen yıllarda da potansiyel müşteriniz olabilmesi için, doğru enformasyonla kaliteli iletişim en öncelikli stratejiniz olmalıdır.

  • Kriz Ortaklığı Kurabilen Bir Marka Dönüşümü

Karantina ve kilit önlemleri insanları güvenli ve sağlıklı tutmaya yardımcı olabilir. Ancak farklı yaş grupları özelinde, ruh sağlığı üzerindeki etkisini unutmayın. Çocuklar okullara gidemez ve oyun oynayamazken, düşük gelir grubuna ait olan kitle mali durumlarından endişe duyuyorlarken ve bu grubun içinde virüse en yakın olan yaşlılar korku duyuyorlarken; hepsi de bu durumdan agresif biçimlerde etkileniyorlar. Bu nedenle insanları meşgul etmek, eğlendirmek ve vakitlerine eşlik etmek her zamankinden daha önemli. Bu zamanlarda, pazarlamacılar hizmetlerinin müşterilerinin aklında kalıcı olmasını sağlamak için yenilikçi yollar bulabilirlerse, kalıcı ilişkiler kurmak için uzun bir yol kat edeceklerdir.

Şu anda insanların evde formda kalmasına yardımcı olmak için fitness uygulamaları ile iş birliği yapan kişilerin, öğrenmeyi sağlamak için eğitim uygulamalarının, insanlarla etkileşim kurmaya yönelik oyun uygulamalarının arttığını görüyoruz. Örneğin Vogue, hedef kitlesini desteklemek için Milano’ya adanmış Vanity Fair’in ücretsiz bir sayısı da dahil olmak üzere tüm dijital sayılarını üç aylık ücretsiz erişime açtı.

Şirketler için “esnek ve acil” pazarlama zorunluluğu, sattıklarının ötesinde bir ilişki kurmalı ve satmaya değil yardıma odaklanmalıdır. Odak, ürünleriniz, hizmetiniz ve markanız üzerinden kullanıcıları bu konuda nasıl destekleyebileceğinize dönüşmelidir. Görünürlük oluşturmak için döneminde nedenselliği içinden oluşturulacak seçenekler tercih etmek zor değil, değişen tüketici davranışını kabul etmek ve yardım teklif etmek önemlidir. Empati önemli bir tondur der Lynne Clement.

En Güçlü Olanın Hayatta Kalması

Şirketler, müşterileri için ilgi çekici, hedeflenmiş dijital deneyimler yaratmak için kaslarını güçlendirirken, dünya COVID-19’un diğer tarafında farklı bir yola doğru giriyor. Bu zamanı uçtan uca, kişiselleştirilmiş dijital stratejiler oluşturmak için harcayan CMO’lar, dijital etkinlik stratejileri ve sanal deneyim ortamları uyarlayabilecekleri büyük rekabet ortamında, yeni dünyanın pazarlama paradigmasında doğrudan etkili olacaklardır. Global ölçekte de pazarlama ekiplerinin müşterileri tutma ve genişletme stratejilerine hızla uyum sağladıklarını görüyoruz. Müşteri edinme programları bir döngü içerisinde iken, pazarlamacılar mevcut müşterilerini mutlu ve başarılı tutmaya odaklanmanın bu dönemi aşmalarına yardımcı olacağını kabul ediyorlar.

Hiç kimse ve hiçbir kurum küresel pandemi esnasında sırada ne olacağını ve bunun ne zaman biteceğini tahmin edemez. Ancak hayatta kalmak ve krizi atlatabilmek için güçlü kalmalı ve akılcı davranmalıyız.

Ve bunun için yapmanız gerekenler:

  •  Müşteri ihtiyaçlarını cevaplayabilmek için onlarla konuşun, onları anlayın, geleceği tahmin edin ve bugünün ötesine geçin.
  •  Zorlukların ötesinde pozisyonlanabilmek için doğru teknolojilerden ve iletişim dilinden yararlanın.
  •  Pazarlama ve reklam harcamalarınızla çevik olun.
  •  Amaca yönelik pazarlama mesajlarını etkinleştirin ve müşterilere yardımcı olmaya odaklanın.
Show Full Content
Previous Kadın? Erkek? Queer? Cinsiyetsiz bir deneyim mümkün mü?
This is the most recent story.

Comments

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Close

NEXT STORY

Close

Dijital Pazarlamada Vlogların Yükselişi

Ağustos 29, 2019
Close