1. Kullanıcı Yolculuğu Üzerine

Bir websitesi ya da uygulama ile etkileşime geçtiğimizde bunu yapmamızın belirli bir amacı vardır. Bu işlemi yaparken amacımızı gerçekleştirmek için ne kadar az efor harcarsak o kadar süreç o kadar iyi sonuçlanır.

Doğrusal Kullanıcı Akışı

Doğrusal bir tasarım deneyimine sahip UX, kullanıcıların her adımda bir eylemi tamamlamalarını sağlayan belirli bir giriş, gelişme ve sonuca sahiptir. Doğrusal kullanıcı akışı kullanıcılar için önemli bir noktadır, zira bir aşamayı tamamlamak için gereken süreyi tahmin etmenizi sağlar.

Uber mobil uygulamasındaki bu satın alım süreci doğrusal kullanıcı deneyimi için iyi bir örnek.

Her Şeyi Aynı Anda Gösterme!

Uygulamanızda çok fazla bilgi ve eylem bulunabilir ancak bu her şeyi aynı anda göstermeniz anlamına gelmez. Tasarımcıların “Progressive Disclosure” diye adlandırdıkları bu teknik bilginin ya da eylemin yalnızca kullanıcının ihtiyacı doğrultusunda ortaya çıkması anlamına geliyor. “Progressive Disclosure” kullanıcı tarafında o anki bilişsel yükü azaltırken arayüzü daha anlaşılır kılmaktadır.

  • Animasyonla Gelen Hareketlilik

IPhone X’in piyasaya sürülmesi ile birlikte tasarımcılar yeni bir meydan okumayla yüzleşmek durumunda kaldı. Yeni versiyonda “Home” butonunun fiziksel olarak bulunmayışı, cihazdaki en temel etkileşimlerin bile harekete dayalı olmasını sağladı. Peki, bu durum tasarımcılar için ne anlama geliyor? Tasarımcılar artık animasyonla sağlanabilecek bu hareketliliğe dikkat etmeli.

Animasyonlar ne için kullanılabilir:

  • Uygulama içinde hangi etkileşimlerin bulunduğu göstermek (Animasyonlu ipuçları).
  • UI öğeleri arasındaki uzaysal (spatial?) ilişkilere açıklık getirmek (Animasyonlu geçişler).
  • Etkileşime dair geribildirim sağlamak.
  • İçerik Merkezli Deneyim

Kullanıcıların bir mobil uygulamada en çekici buldukları şeylerin başında iyi seçilmiş ve kolayca ulaşılabilen içerik bulunmaktadır. Bu sebeple tasarımcılar iyi içeriği uygulamanın merkezinde tutmalıdır.

Basitleştirmek Her Zaman Önemli

Görsel karmaşayı ortadan kaldırırken bir yandan da anlaşılabilirliği güçlendirmek bugün birçok UX tasarımcısının en önemli hedefi haline geldi. Tasarımcılar alakasız bilgileri kaldırarak ön plana içeriği yerleştirip açık bir görsel dille önemli bilgileri önceliklendirmeli.

Temiz Görsel Hiyerarşisi

İçerik anlayışını daha kolay hale getirmek için kullanıcı arabirimi öğelerinin nasıl sunulduğunu net bir şekilde belirtin. Kullanıcıyı belirli etkileşimli öğeler veya temel bilgiler hakkında yönlendirmek için etkili görsel işaretleyiciler (harekete geçirici mesaj düğmelerinin karşıt renkleri gibi) kullanın.

Karşıt renklerde kullanılmış eylem çağrısı butonu.

  • Tam Ekran Deneyimi

Samsung Galaxy S8 ve iPhone X’in piyasaya sürülmesiyle birlikte, çerçevesiz tasarımlar trend oldu. Bu durum kullanıcılara daha fazla ekran alanı ve tam ekran deneyimi sağladı.

HD Görsel ve Videolar

Uygulamanızın yalnızca tam ekran deneyimi sunması ona “iyi” diyebilmek için yeterli değildir. Materyallerin kalitesi (görsel vb.), uygulamanızla ilgili kullanıcı beklentilerini doğrudan etkiler. Görüntüler bir mobil ekranda piksel piksel görünmemelidir.

  • Canlı Renkler

Renkler, bir tasarımcının envanterindeki en güçlü araçlardan biridir. Çünkü renkler:

  • Dikkat çekicidir,
  • Ruh halini belirler,
  • Kullanıcının duygu ve hareketlerini etkiler!

Bir mobil uygulama tasarımı yapılıyorsa, tercih edilecek renkler kesinlikle canlı olmalı.

İşlevsel Bir Öğe Olarak Renkler

Renk sadece estetiği değil, aynı zamanda işlevsel deneyimi de işin içine katar. Örneğin tasarımcılar farklı türdeki bildirimlerin ayırt edici olabilmesini sağlamak için renklerin gücünü kullanabilir.

  • Duygusal Deneyimler

Önümüzdeki dönemde mobil deneyime entegre edilmiş daha fazla duygusal zeka örneklerine rastlayacağız. Duygusal deneyim artık bir kullanıcı belirli eylem, tamamladığında gösterilen animasyon efektleriyle sınırlı değildir. Duygusal deneyim, bir sonraki adımı daha ilgi çekici ve keyifli hale getirmek için güçlü bir yoldur.

Duyguları İfade Etmenin En İyi Yolu

Duygularını ifade etmek, insanlar için doğal bir davranıştır. Yüz yüze iletişimin en aza indiği çağımızda bile bu duyguları ifade edebilmek için ya da insanlara o an hissettiklerimizi aktarabilmek için emojileri kullanıyoruz.



ASCII tabanlı ilk emojiyi Scott Fahlman 1982’de yarattı.

Mobil cihazların çağında, artık dijital dünyada daha geniş duyguları paylaşmak mümkün. Yüz tanıma teknolojisi kişinin ilgili reaksiyonlarını daha iyi tanıyabilir hale gelecektir. Bu tür teknolojilerden biri, iPhone X kamerasında kullanmak mümkün: Animoji – (animasyonlu emoji).

Animoji, duygularımızı diğer insanlarla paylaşabilmek adına bir fırsat sunuyor.

Uygulamayla Doğal Etkileşim

Hareketlere daha fazla odaklanmamız uygulamalarla olan etkileşim şeklimizi de değiştirecek. Bir içeriği beğenme şeklimizi ele alalım. Klasikleştiği şekliyle bir butona ya da simgeye dokunmak yerine telefonun ekranında bir “kalp” simgesi çizerek bu içeriği beğendiğimizi göstermek daha doğal bir seçenek olacaktır.

UI Geribildiriminde Mimiklerin Yeri

Doğamız gereği kullandığımız ürünlerle bir süre sonra duygusal bir bağ kuruyoruz. Bu sebeple bazen ürünlerle etkileşime girdiğimizde karşıdan insana benzer bir etkileşim beklentisine giriyoruz. Üstelik onların insan olmadığını bilmemize rağmen böyle bir karşı hareketi yapabileceklerine inanmak istiyoruz.

Uygulama kullanıcı seçimlerine göre bir insan tepkisini taklit ediyor.

  • Videonun Hâkimiyeti

2017 yılı ve sonrası video içeriklerinin popülerliğine sahne oldu. Hubspot’a göre, kullanıcıların% 78’i her hafta çevrimiçi videoları izliyor. % 55’i ise her gün videoları çevrimiçi izliyor.

Anlık Dikkat İçin Videoların Kısa Uyarlamaları

İnsanın ortalama dikkat süresi, 2000 yılında 12 saniyeyken, 2015 yılında 8 saniyeye düşmüştür. Bu süredeki değişimin sonucunda da yeni içerik yöntemleri gelişmiştir. Bunlara örnek olarak Facebook 360 derece videoları ve Facebook Live’ı gösterebiliriz. Önümüzdeki yıllarda bu ve benzeri ürünler hem kullanıcılar hem de işletmeler tarafından daha sık kullanılacaktır.

Facebook Live.

Videoları Yatay ve Dikey Yönlendirme

Luke Wroblewski’ye göre cep telefonlarının %94’ü dikey yönde kullanılmakta. Bu, tüm içeriklerin bu düzene göre uyarlanmasının çok daha etkili olacağını gösteriyor.

  • Biyometrik Tanıma

Biyometrik tanıma, uygulamaya giriş yapılırken ya da yetkilendirme verilirken bunu; yüz tanıma, parmak izi veya ses tanıma gibi spesifik fizyolojik veya davranışsal özelliklerden yararlanarak yapma durumudur. Bu sistem hayatımıza yeni yeni giren bir teknoloji olarak dikkat çekiyor. Günümüzde birçok insan güvenlik sebebiyle bu şekilde yetkilendirmelere başvuruyor. Apple’a göre ortalama bir IPhone kullanıcısı günde 80 kez cihazın kilidini açar ve bunların %89’u kilidi açmak için Touch ID özelliğini kullanır. Bu süreci mobil uygulamalara dahil eden şirketler sayısı gün geçtikçe daha da artacak.

  • İnsanlar Konuşmayı Seviyor

2015 yılı verilerine göre insanlar sıklıkla 3 uygulama arasında gidip geliyordu. Bu uygulamalardan biri ise kesinlikle mesajlaşma uygulamasıydı. Yapay zeka ile güçlendirilmiş chatbotlar ve sesli asistanlar önümüzdeki dönemde daha sık kullanılır olacak.

Mesaj botları Facebook Messages gibi konuşma uygulamalarının içine entegre edilebilir durumda. Bu da işletmelerin müşterileriyle gerçek zamanlı konuşmalar gerçekleştirebileceği anlamına geliyor.

Daha Gelişmiş Ses Asistanları

Artık uygulamaları sesle harekete geçirebilmek mümkün. Google’ın verilerine göre 2016’da tüm mobil aramaların yaklaşık %20’si sesli aktivasyonla yapıldı. Gelecek yıllarda sesle aktivasyonun neden daha sık kullanılan bir özellik olacağını bu veriler ışığında anlamak güç değil. Zira sesli komutlar dokunma özelliğini yok ederek kullanıcı deneyimi daha ileri seviyeye taşıyabiliyor.

Metin Yazarlığının Önemi

Mesaj bot sistemi kullanıcı ile metin bazlı iletişim anlamına geliyor. Bu noktada da metin yazarlığı önem kazanıyor. Geri dönüşü olmayacak bir yola girildiği için seçilecek her kelime ince eleyip sık dokunmalıdır.

  1. Gelişmiş Kişiselleştirme

Kişiselleştirme artık vazgeçilmez bir konu halini aldı. O sebeple bu gelişim önümüzdeki yıllarda da sürmeye devam edecek.

Konum Bazlı İçerik

Akıllı telefonlar artık neredeyse bedenimizin bir parçası halini aldı. Bu sebeple kullanıcılarla seyahat ettiğinde, cihazlarda yüklü uygulamalar, kullanıcının bulunduğu konumla alakalı içerik sağlamak için konum verilerini kullanabilir. Bu da işletmelerin sunabileceği hizmetleri çevrelerindeki ortamlara daha duyarlı hale getirir. Aşağıdaki örnekte de görüldüğü Starbucks gibi markalar, kullanıcılar için özel teklifler sunmak üzere bu özelliği zaten kullanmış durumda.

Özel Kullanıcı Arabirimi

UI tasarımında kişiselleştirme sadece içerikle de ilgili değildir. İnsan doğası gereği tüm kullanıcılar birbirinden farklıdır. Bazılarımız görme yetisine sahip değildir, bazılarımız renk körü olabilir. Peki, uygulamalar neden herkes için aynı kullanıcı ara yüzüne sahip olsun ki?

Bu durumda kullanıcının sağladığı bilgileri kullanarak ve cihaz sensörlerinin izini sürerek sorunlar giderilebilir. Örneğin daha büyük bir yazı tipi boyutuna ihtiyaç varsa bu göz önüne alınmalı. Ya da belki videolar daha yüksek sesle oynatılabilir.

  1. Artırılmış Gerçeklik

Konuşma arayüzlerinin dışında uygulamaların gelecekte çok farklı biçimlerde kullanılmasını sağlayacak bir diğer özellik de artırılmış gerçekliktir. Mark Zuckerberg ekranların lenslere dönüşeceğini söylemişti. Gerçekten de Snapchat ve Instagram filtreleriyle telefonumuzun kameraları bambaşka bir hale büründü.

AG Deneyimi Sunmak Çok Daha Kolaylaşacak   

Artırılmış Gerçeklik deneyimi sene geçtiğimiz yıl Pokemon Go ile muhteşem bir eğlence deneyimi sunmuştu. AG eğlence amacıyla ve hayatımızı kolaylaştıracak deneyimlerle karşımıza çıkmaya devam edecek.

Snapchet Lensleri

Artırılmış gerçeklikle yaratılmış bir yapay mezura.

  1. Temassız Ödeme

Temassız ödeme yöntemlerini kullanan kişilerin sayısı gün geçtikçe artmaya devam ediyor. Öyle ki bu süreç temassız ödemenin standartlaşması ile sonuçlanacak gibi görünüyor. 2017 yılında temassız ödeme yapan kullanıcıların sayısı bir önceki döneme göre neredeyse 2 katına çıkmıştır. Bu sistem günlük ticaret süreçlerini de hızla etkileyecek gibi gözüküyor.

Show Full Content
Previous 2018 En İyi Tasarım Araçları
Next Double Diamond Süreci
Close

NEXT STORY

Close

Dikkat Dağınıklığı Çağında İçerik Üretmek

Şubat 22, 2019
Close