2018’i geride bırakıp 2019’a girdiğimiz bu günlerde, kuşkusuz bir çoğumuzun gündemini en çok meşgul eden iki soru var: 2018’i Nasıl Kapatıyoruz? Ve 2019’da Bizi Neler Bekliyor?

2018 tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye için de dijitalin yüzünü gülümseten bir yıl oldu. IAB ABD internet reklam yatırımları raporuna göre, Amerika’da, 2017’nin ilk yarısında 40,3 milyar $ olan dijital reklam yatırımları, 2018’in ilk yarısında %23 artışla 49,5 Milyar $ – rekor seviyeye ulaştı.

Türkiye’deki dijital yatırımlar ise 2018 ilk yarı yılda, 2017’nin aynı dönemine oranla yüzde 14 oranında artarak 1.213 Milyon TL’ye ulaştı.

Yatırımların kırımlılarını incelediğimizde, display reklam yatırımları 2018’nin ilk 6 ayında yüzde 14 büyüyerek 704 milyon TL oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 500 milyon TL ile gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 27’lik büyümeyle 156 milyon TL olarak gerçekleşirken, native reklamlar 48 milyon TL’ye ulaştı.

Ücretli sıralama yatırımlarını içeren arama motoru reklam yatırımlarının büyüklüğü 444 milyon TL olurken, ilan sayfaları reklam yatırımları 55 milyon TL’ye çıktı.

Geçtiğimiz dönemlerde küçülme gözlemlenen e-posta ilk 6 ayda yaklaşık 3 milyon TL’lik yatırımla bir önceki dönemle aynı kaldı. Oyun içi reklamlar ise 7 milyon TL’lik büyüklüğe erişti.

Mobil reklam yatırımları 621 milyon TL olurken, 205 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan sosyal medya reklamlarının %77’si mobil cihazlarda yer aldı.

Programatik satın alma 2018’nin ilk yarısında da artışını sürdürdü ve büyüklüğü 809 milyon TL’ye çıktı.

IAB Türkiye, ikinci yarı yıl kapanış rakamlarını henüz netleştirmese de, 2018 genelinde iki haneli bir büyüme oranı beklediğini açıkladı.

Tüm bu büyüme rakamlarına paralel olarak, 2018 senesinde gündemlerimiz kontrol edilemez bir hızla değişti. Sene başında influencer marketing, hedeflemeli reklamlar, media first projeler toplantılarımızın ana maddeleriyken, sene ortasına doğru, çözüm ortaklarımızın pazarlama hedeflerine yönelik bir bakış açısına sahip olmak, mevcut kaynakları dijital dünyada daha efektif bir şekilde yönetme, finansal büyüme odaklı dijital adımlar atmak daha önem kazandı.

Data, teknoloji, müşteri odaklı özel iletişim araçları jargonlarımızda daha keskin yer alırken, sosyo –ekonomik konjonktürün de etkisiyle, daha fazla e-ihracat, marketplace konuşmaya başladık. Hedef kitlelerimiz değişti, satın alma parametrelerimiz, kullanıcı deneyimlerimiz değişti, farklı pazarları tanıma ve anlama başarılı olmak için bir zorunluluk haline geldi…

Böyle bir büyüme ve değişim senesinde Türkiye’de, dijital reklama yapılan her 1 TL’lik yatırımın milli gelire 17,2 TL olarak yansıdığı ortaya çıktı. Katma değeri bu kadar yüksek olan endüstriyi, 2019’da neler bekliyor peki?

Aralık ayı ortasında, hayatımıza giren Dijital reklam endüstrisindeki vergi düzenlemesinin kapsam ve etkileri tam olarak netleşmemiş olsa da, 2019’u yeni bir yapı ile karşılayacağız gibi gözüküyor…

2018’e paralel olarak 2019’da da data, datayı anlamak, dataları konuşturmak, müşterilerimizi tanımak ve onlara göre iletişim dilleri üretebilmek, konvansiyonel data ile dijital datayı entegre edebilmek, ana trend olarak karşımıza çıkacak… Bu doğrultuda, standart medya planlarının arkasına sığınmaktansa teknolojileri anlamak ve konuşturmak biz dijital medyacıları bir adım öne taşıyacak…

Türkiye dışı pazarları anlama, farklı kullanıcı motivasyonları olan kültürlerle empati kurabilme 2019’un bir diğer trendi olacak. Mena & GCC & Avrupa pazarı daha da önem kazanırken, marketplace’ler konusundaki bilgilerimizi perçinlememiz gerekecek…

Jargonlar yine değişecek, teknolojiler yine değişecek, trendler değişecek… Hızlı adapte olabilenler ipi önde göğüsleyecek…

Hepimiz için güzel bir 2019 olsun!:)

Özge Erkut

Show Full Content
Previous 2018 Yılında Influencer Marketing
Next 2019’da Dijital Pazarlama Başarısını Sağlamak için Google Analytics Nasıl Kullanılır?

Comments

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Close

NEXT STORY

Close

2018 En İyi Tasarım Araçları

Aralık 21, 2018
Close